Deze woorden schreef ik halverwege 2018 voor mezelf op, niet wetende dat het op dat moment nog maar een paar maanden zou duren voor ik daadwerkelijk vol aan het werken was aan dat boek. Het werden kwetsbare woorden van liefde, van ontroering maar ook van rouw, geschreven op wit papier. Het was precies het boek wat ik, op dat moment, moest schrijven.
Ik vertel je dit omdat we vaak te lang nadenken en een compleet plan willen hebben voordat we aan de slag gaan. Dat leidt ons af van wat we werkelijk te doen hebben in dit leven en het haalt ons weg van de echte woorden die moeiteloos door ons geschreven kunnen worden. Het verhaal of boek dat jij mag schrijven ligt namelijk al vast in je hart. Het wacht daar geduldig op jou, tot het moment komt dat jij de drempels en de gedachten van twijfels, perfectionisme en onzekerheid overboord hebt gegooid.
En ik geloof dat het moment nu daar is en dat je na het lezen van dit artikel jezelf in de spiegel durft aan te kijken en met gezonde spanning voelt dat de tijd nu gekomen is om je woorden vrij te laten. Mijn inspirerende cursusboek ‘Schrijf jouw verhaal’ kan je daar stap voor stap op je eigen tempo bij helpen, en ik laat je graag hieronder alvast wat belangrijke stappen zien.
Waar begin je, wat zijn de juiste keuzes en hoe kun je met plezier een boek schrijven wat precies bij je past? Je leest in deze uitgebreide blog een aantal stappen die je nodig hebt om het verhaal wat je wil schrijven naar buiten te brengen. Dat kan gaan over je leven, over wat je hebt meegemaakt en waar je sterker bent uitgekomen of over wat je wil nalaten aan je dierbaren. Maar het kan ook een boek zijn over een specifiek onderwerp, over je missie als expert, over je bedrijf, over de methodiek of het systeem waarmee je anderen zo goed kunt helpen.
Laat je inspireren en schrijf tijdens het lezen van deze blog, je ingevingen en inzichten voor jezelf op. Dat is alvast de eerste stap op weg naar jouw eigen verhaal en/of boek!
- Ga stap voor stap op weg
Het is belangrijk om de lat laag neer te leggen als je gaat beginnen. Hoge sprongen die we niet kunnen halen verlammen ons en halen de flow en het plezier in wat we doen weg. Zo is het ook bij het schrijven. Kijk niet naar anderen of laat je niet afleiden door schreeuwerige posts dat je in tien dagen je eigen boek kunt schrijven. Laat het aantal succesvolle verkopen van een ander of de boeken die net zijn uitgekomen over het onderwerp waar jij juist een waanzinnig idee over had je niet stoppen! Ga niet vergelijken, maar blijf voor ogen houden wat jij met jouw unieke boek wil gaan bereiken. Dat is het enige wat telt, samen met een duidelijke roadmap en boekenplan, waarmee je effectief de juiste stappen zet en al het andere overbodige buiten je laat. Gun jezelf alle tijd en werk op je eigen tempo en manier. Doe wat bij je past en je komt daar waar je moet zijn.
- Wat wil je bereiken met je verhaal?
Het opschrijven van je verhaal kan helend werken en een transformatie in gang zetten, maar de vraag is voor wie. Het eruit schrijven van je verhaal zal voor jou, in ieder geval, het begin zijn van een nieuwe fase. Je krijgt niet alleen helderheid door je eigen woorden maar het geeft ook lucht om het eruit te schrijven. Zelfs bij zware onderwerpen komen er meteen lichtpuntjes en nieuwe ideeën naar boven. Het opent de deur naar meer en anders en je krijgt stap voor stap meer inzicht in de toekomstige lezer van je boek. Ook met een meer zakelijke schrijfwens zul je meteen in het begin duidelijkheid gaan creëren in je doelgroep en wat je nu precies met dit boek wilt bereiken. Het is de basis die je nodig hebt om je richting te bepalen. Als coach, diëtist, yogalerares of misschien wel toekomstige ontwerper krijg je hierdoor meteen zichtbaar waarom juist dit boek voor jouw klanten helpend zou kunnen zijn.
You are a writer the moment you start writing, not when you’ve sold your first book.
- Wie gaat jouw verhaal/boek lezen?
Voor wie schrijf je dit boek? Dat is een hele belangrijke vraag. Want een prachtig boek met mooie woorden zonder duidelijke doelgroep zal geen of weinig lezers of kopers krijgen. Vraag jezelf af of je voor je kinderen en je kleinkinderen schrijft of voor je netwerk en je klanten? De onderwerpen en de manier van schrijven zal hierdoor uiteraard verschillen. Als je weet voor wie je schrijft zal het niet alleen moeitelozer gaan maar zullen je woorden ook recht in het hart binnenkomen bij je ideale lezer die straks jouw verhaal in handen heeft. Je hebt het immers precies voor hem of haar geschreven.
- Hoe kies je de juiste titel
Keuzes maken in woorden, en met name de titel is een cruciaal moment. Je wilt namelijk de juiste lezer voor je verhaal aantrekken en de titel en eventueel de ondertitel moet de lading dekken en duidelijk zijn. Onderzoek doen naar andere titels en oefenen om de titel met de sfeer en de energie die het nodig heeft te vinden helpen je in de goede richting. Gaandeweg zal het plaatje duidelijk worden en vormt het een geheel voor jouw succesvolle boek. Je gaat aan de slag met woorden die vertalen waar jouw verhaal over gaat en die kort en overzichtelijk een ander in vuur en vlam zetten als ze later de achterflap van jouw boek lezen.
- Liefdevolle marketing
Het is een van mijn hoofdpijnpunten geweest, het woord ‘marketing’! Omdat ik altijd dacht dat ik mensen iets moest verkopen, ze over de streep moest trekken of duwen naar een oplossing. Tot ik erachter kwam dat het daar niet om ging. Dat ik met mijn boeken en cursussen een oplossing had voor de mensen die vastliepen in hun gevoelens en gedachten, die op een rouwreis waren, die een hand zochten in een kwetsbare tijd. En het enige wat ik hoefde te doen was liefdevolle woorden verspreiden over de juiste onderwerpen. Het boek wat ik schreef en wat jij nog gaat schrijven of al hebt geschreven heeft liefde nodig en mag verspreid worden over de mensen die het nodig hebben. Jouw woorden zijn namelijk helpend in hun situatie. Ze zijn op zoek naar een oplossing en die staat geschreven (straks) in jouw boek. Laat ze niet langer wachten en schrijf dat boek!
- Inspirerende zichtbaarheid
Wat we vaak als lastig en spannend ervaren is het zichtbaar worden voor een groter publiek. Met onze woorden, onze verschijning, wie we zijn en waar we voor staan. We willen het wel en zetten al kleine stapjes maar op het moment dat iemand iets zegt of een mening heeft over jouw woorden, schreeuwen de stemmen in ons hoofd. Zie je nou wel! Wie denk je dat je bent dat jij dit zou kunnen schrijven? Eerst nog maar even wat oefenen, zoeken naar nog meer betaalde hulp van experts (want zij hebben het al gemanifesteerd) of laten we nog maar even wachten met deze schrijfwens. Zichtbaar worden is jezelf kwetsbaar opstellen, maar zoals Brené Brown zegt: “daar zit je grootste kracht in!” In de cursus ‘Schrijf jouw verhaal’ gaan we aan de slag met die zichtbaarheid van jezelf, je website en je woorden want het is tijd voor jou om in het licht te gaan staan!
- Onmisbare schrijftips voor je boek
Er zijn zoveel schrijftips voor het schrijven van je boek dat het niet gek is dat ik daar in de cursus een heel hoofdstuk aan heb gewijd. Onderzoek doen en ondervinden welke vorm van schrijven bij jou past is daarin heel erg belangrijk. Als je namelijk werkt op een manier die niet bij jouw natuurlijke manier van zijn past, gaat het tegen je werken. Je voelt hoeveel moeite je moet doen om het vol te houden en het plezier ebt langzaam maar zeker weg. Zelf ondervond ik dat toen ik ging proberen mijn teksten voor mijn klanten op een slimme en bewezen marketing-methode-manier te schrijven. Het gevolg was dat ik vastliep in de structuur en mijn perfectionisme en dat ik het plezier in het schrijven volledig kwijt raakte. Daarom weet ik uit ervaring hoe belangrijk het is om meerdere schrijfvormen uit te proberen maar daarna je focus te houden op dat wat voor jou werkt! Ik ben weer gaan schrijven vanuit mijn hart en de woorden stromen nu weer op het papier!
Wat past bij jou?
- Breng structuur aan in je woorden
Overzicht krijgen en houden in de opzet van je boek, het boekenplan en de stappen die je moet zetten, helpen je naar een glorieuze overwinning. Het zorgt ervoor dat je hoofd niet volloopt met allerlei ideeën, to-do-lijsten en tien verschillende plekken waar je woorden bewaard worden. Een structuur in je woorden, de hoofdstukken en de werkmomenten brengt je rust en daardoor kun je alle energie geven aan dat wat jij te doen hebt. Je maakt keuzes in online of op papier schrijven en brengt al je inspiratie en plannen via een ouderwetse trechter naar de kern van jouw verhaal. Stap voor stap gaat de structuur die we aanbrengen voor je werken. Zo komt het juiste verhaal goed op papier. Als startoefening kun je zelf alvast een brainstormsessie thuis doen, door al je woorden, ideeën en plannen eruit te schrijven op een groot vel papier. Het zal het begin zijn van een mooie schrijfreis!
- Vertrouwen blijven houden in je verhaal
Je hebt vast weleens gehoord van een writer’s block? Het moment dat je helemaal klaar zit om te beginnen met schrijven, dat je alles hebt geregeld om in alle rust te werken aan je woorden en dat er dan juist niets uit je pen komt rollen. Misschien voelt dat als een teleurstelling voor jezelf, want waarom lukt het je niet? Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, zoals je eigen perfectionisme of dat het gewoon niet het juiste moment is om te schrijven. Het kan ook zijn dat je even een afleidend onderwerp nodig hebt om op gang te komen. Zodat je daardoor weer inspiratie krijgt over je eigen onderwerp. Vaak maken we het veel te moeilijk en laten we ons blokkeren, terwijl de oplossing net om de hoek voor ons klaarligt. Blijf in jezelf en je boodschap geloven en weet dat jouw verhaal, in de toekomst, vele anderen zal inspireren.
- Het complete plaatje
Om je verhaal af te maken en je boodschap kracht bij te zetten is het goed om een aantal extra elementen toe te voegen. Het zijn net die punten op de i die het verschil maken en waardoor jouw verhaal een ander zal opvallen. Alsof ze als het ware er naartoe getrokken worden omdat ze het ‘moeten’ lezen! Zo kun je een aantal extra bladzijden in je boek opnemen die nog meer achtergrond geven over jouw eigen verhaal en die je lezer een handvat geven om een volgende stap te kunnen zetten. Daarnaast ga je aan de slag met je netwerk en hoe je die op een mooie manier kunt inzetten om dit boek de wereld in te brengen. Je maakt keuzes in het uitgeef proces en ik laat je in de cursus zien hoe jouw promotieplan al in een vroeg stadium ingezet kan worden. Want jouw boodschap is het waard om geschreven en gedeeld te worden met de wereld! Zet hem op!
Zelf schreef ik twee succesvolle boeken en volgde daarbij een geheel eigen koers in de marketing en bij de verspreiding in de media. Ik nam deel aan het inspirerende programma Get Your Book Done® van Christine Kloser uit de Verenigde Staten en specialiseerde me in het schrijven van ‘levensveranderende’, authentieke boeken. Het bracht me veel plezier en mooie contacten waardoor ik nu, naast mijn vele prachtige cursussen en werkboeken, ook (werk)boeken op maat maak voor sociaal maatschappelijke organisaties en scholen.
Wil jij aan de slag met je eigen verhaal maar weet je niet waar je moet beginnen en welke stappen je kunt zetten? Met mijn prachtige cursusboek kun je zelf je eigen schrijfcoach zijn en in duidelijke stappen, aan de slag gaan met de woorden van je hart. Je krijgt er een routekaart bij om niet te verdwalen en zult het boek gaan schrijven wat al heel lang ligt te wachten in je hart.
Lees hier meer over het cursusboek.