Naast betere vaardigheden voor leerkrachten en hulpverleners, is het belangrijk dat jongeren zelf meer inzicht hebben en hulpmiddelen aangeboden krijgen om een stap te zetten uit de situatie waar ze in zitten. Dit werkboek maakt zichtbaar wat er speelt, waardoor eenzaamheid, depressie, misbruik of ander verborgen leed of gevaar eerder opgemerkt of geuit worden.
Waarom moest dit boek er komen?
Liefde, veiligheid en geborgenheid zouden vanzelfsprekend moeten zijn in het leven van kinderen/ jongeren maar helaas is dat voor velen niet vanzelfsprekend. Van alle mogelijke kanten hoor ik dat jongeren het verhaal van hun hart aan niemand kwijt kunnen. Het soms stille maar immense verdriet wat er verborgen zit, komt en kan er niet uit. Dit veroorzaakt vaak klachten, zowel lichamelijk als psychisch en dit heeft een grote impact op de kwaliteit van hun leven. Ze hebben hulp nodig maar missen de vaardigheden om dit te communiceren en hebben vaak zelf niet helemaal helder waar het nu precies in zit. Of de (thuis)situatie is al langere tijd onveilig en een uitweg lijkt er niet te zijn.
Ze zakken steeds verder weg in hun sociale en mentale situatie en komen uiteindelijk vaak terecht in het criminele circuit, krijgen te maken met verslavingsproblematiek of belanden op de lange wachtlijst voor mentale en psychische behandeling. Hierdoor maken ze vaak niet hun school af, raken banen kwijt, vereenzamen en ‘passen’ steeds minder in de huidige maatschappij. Er ontstaan schrijnende situaties waarbij de hulp vaak te laat of niet op gang komt en waardoor veel jongeren suïcidale gevoelens ervaren en of deze uitvoeren.
Zoals, heel duidelijk, is gebleken in veel onderzoeken die de afgelopen jaren zijn gedaan, drukt deze extreme, maar vaak nog niet zichtbare, noodkreet zwaar op de gezondheidszorg, scholen en ouders. Met name de ouders staan machteloos aan de zijlijn en lopen tegen de muur als het gaat om de juiste hulpverlening voor hun kind op gang te krijgen.
Wat is er nodig?
Een diploma voor het leven haal je niet op school, maar juist die school is zo belangrijk als het gaat om opvoeden, een luisterend oor bieden en jongeren ondersteunen in hun reis naar een prachtig en zinvol leven. Er is zoveel verborgen leed en gevaar in de hoekjes van de gangen waar hulp, troost of een hand bij nodig is!
We zijn het verplicht aan de jongeren van morgen om ze de tools aan te reiken die ze in staat stellen om de woorden van hun hart eruit te laten en zo hun leven in eigen hand te nemen. Het is onze taak om ze te stimuleren en te versterken in hun zelfvertrouwen. Daarom is het van belang dat we niet alleen vragen stellen en ze bewust maken, maar dat we ook luisteren naar de antwoorden die er komen en de hulp aandragen die nodig is. Zo ondersteunen we ze op de juiste manier in hun eigen groei en werken we samen in een veilige omgeving aan de transformatie die nodig is.
Scholen of hulpverleners zien of weten vaak niet wat er is gebeurd of wat er speelt. Naast betere vaardigheden voor leerkrachten en hulpverleners is het belangrijk dat de jongeren zelf meer inzicht krijgen en hulpmiddelen en vaardigheden aangeboden krijgen om een stap te zetten uit de situatie waar ze in zitten.
Met dit werkboek kunnen we zichtbaar maken wat er speelt, waardoor eenzaamheid, depressie, misbruik of ander verborgen leed of gevaar eerder opgemerkt of geuit kan worden.
‘The planet doesn’t need any more successful people, the planet desperately needs more peacemakers, healers, restores, storytellers and lovers of every kind.’
De kracht van schrijven
Creatief schrijven helpt bij het ordenen van je gedachten, het toelaten van je gevoelens en het kan je leren om anders naar je leven te kijken. Je kunt zeggen wat je wil over alles wat je dwars zit en waar je niet over kunt of wil praten met anderen. Schrijven troost, relativeert en inspireert. Het helpt je om je aandacht te richten op positieve dingen. Een hulpmiddel om te leren omgaan met wat je is overkomen, om woorden te geven aan je gevoelens van onmacht en angst. Schrijven is de manier om je te verbinden met je leven en jezelf.
Hoe mooi is het om een zelfhulpwerkboek te hebben, wat in iedere situatie ingezet kan worden door de jongere zelf of samen met een ouder of leerkracht, om helderheid te krijgen en inzicht in zichzelf, waarbij door de juiste vragen en opdrachten de volgende stap duidelijk wordt. Dit betreft niet alleen het zichtbaar maken van de emoties en het lucht geven aan de zwaarte van de situatie, maar tevens ook de stap nemen naar een vertrouwenspersoon of de hulpverlening.
Wat ervaren de jongeren?
Jongeren ervaren, na het werken aan de opdrachten, het leven als lichter, minder zwaar en met meer plezier. Ze hebben meer inzicht gekregen in zichzelf en hoe ze hun gevoelens en gedachten kunnen uiten. Zijn zich beter bewust van de keuzes die ze maken, en voelen steeds meer zelfvertrouwen om op eigen kracht in het leven te staan en in actie te komen.
Door de lessen en de bijbehorende opdrachten in het werkboek leren (en ervaren) de jongeren over een aantal belangrijke levensthema’s:
Een aantal voorbeelden:
- Hoe ze hun kwetsbaarheid kunnen omzetten in kracht.
- Inzichten over imperfectie en moed.
- Hoe je jezelf kunt/mag zijn in een wereld vol met anderen.
- In verbinding komen en blijven met jezelf.
- De stemmen in je hoofd en een positieve mindset.
- Grenzen bewaken en regie (terug) krijgen over je leven.
- Wat doe je met gevoelens van verdriet, angst en depressie?
Een lichter leven met meer zelfvertrouwen en plezier
Interesse in dit werkboek?
Ik hoop dat mijn woorden, over dit bijzondere boek, je inspiratie hebben gebracht en dat je beseft dat creatief schrijven een krachtig onderdeel kan zijn voor de persoonlijke groei van ieder individu. Hoe mooi zou het zijn als we jongeren helpen hun gevoelens beter te begrijpen en ze leren hoe te communiceren met de buitenwereld om zo weer de verbinding met zichzelf te krijgen?
Naast mijn werk als schrijver, ontwikkelde ik werkboeken/lesmateriaal voor sociaal maatschappelijke organisaties, gemeenten en scholen om hun (kwetsbare) doelgroepen inzicht te geven in zichzelf en daardoor weer verbinding te maken met de wereld om hen heen.
Heeft jouw organisatie, school of gemeente interesse in dit werkboek voor de jongeren, of ben je ouder of hulpverlener/coach van een jongere en heb je ook interesse in dit werkboek, om jouw kind/cliënt te begeleiden op het sociaal-emotionele en mentale vlak? Stuur me gerust een berichtje via de mail.